Monday, 31 December 2012

AZAM BARU

AZAM BARU ( 31/ 12/ 2012 )



BISMILLAHIRAHMANIRAHIM...
Assalamulaikum w.b.t.....



 SELAMAT DATANG 2013



Sahabat2 semua apa khbr? Alhmdulillah dengan izin Allah yg Esa dapt kita bertemu lgi dalam blog kali ini dengan kesempatan waktu yg diberi..Harap kalian shbt2 yg disyngi kerana Allah akan mnggunakan masa yg ada dengan sebaik-baiknya kerana masa itu emas.. Jika kita tidak merebutnya pada hari ini maka kita adalah   dalam kalangan manusia yg dalam kerugian.. Seperti firman Allah s.w.t dlm ayt al-quran.....

Meniti Masa


Firman Allah swt:


“Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian,kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran.”(Al-Asr:1-3)


MASA ITU IBARAT EMAS

Kita mnempuh masa dari hari ke hari hngga tidak perasan bhwa masa yg kita lalui sdah smpai ke penghujung thn. Tahun 2012 telah pun berlalu pergi dgn pelbagai cbrn serta onak duri dalam kita menempuh thn yg akan terus berlalu tanpa berulang kmbli.....Sepanjang thn 2012 juga, jatuh bgn kita dlm pelbagai ujian yg kita tempuhi mmbuat kita trus matang bg mnghadapi hari- hari yg mndtng....Sya pasti ada jgk antara kalian pelbagai perkra telah berlaku sama ada gembira atau sedih...kerana hidup itu perlu diteruskan biarpun kita suka atau tidak...yg baik itu kita jadikan pengalaman yg indah manakala yg sedih itu kita jadikan pengajaran untuk kita menjadi lebih mtng bagi masa hadapan..... Tapi jika kita menyinkap semula stiap perkara yg telah berlaku spnjng thn itu, adkah kita mngambil iktibar atas apa yg berlaku atau kita tidak ambil apa-apa tindakan kerana memikirkan hari esok masih ada ???? Jika shbt2 yg ada berfkiran sebegitu ayuh kita motivasi dri serta mngubah diri ke arah yg lebih positif... kerana jika masa yg ada terlpas tnpa ada tindakan kita antara org yg tersngt rugi kerana tidak belajar dri kesilapan lalu utk mnjadi mnusia serta hmba yg mulia di sisi Allah s.w.t... Jadi renung2kan shbt sya kerana belum terlmbt utk anda berubah dan mengubah apa yg blum diubah.... jadi sya harap kita mnjadi lbih baik dalam thun bru 2013.....




SELAMAT TAHUN BARU


Tahun 2013 bakal menjelma xlma lagi....sangat indah thn bru kerana dgn thn baru kita dapat semaikan serta tanamkan azam yg baru bg mmperbaiki kekhilafan dri masa lalu.... Azam itu penting...sma penting mcm kita update status dlm FACEBOOK setiap hari....kalau FACEBOOK kita bleh update status stiap hari,xkan ssah utk kita update iman kita stiap hari...updte pmhaman kita tntg ilmu Allah yg dah wujud sekian lama...sangat mudah bukan...bukan perlu berlari bukan juga perlu menjerit...ckuplah kita ada inisitif mencukupkan solat 5 waktu,rajin puasa sunat, mengaji al-quran serta fhmi tafsiran yg dimksdkan dalam al- quran....Kalau para shbt boleh jumpa kekasih hati setiap hari knapa xbleh shbt jumpa mha Pencipta setiap masa kerana sebaik-baik kekasih adalah mndekatkan dri kita dgn Allah s.w.t....analoginya mudah bkn ??? Jadi  AZAM ITU MUDAH BUKAN BEBANAN....Mulalah azam anda...cukuplah anda berazam utk mnjadi hmba Allah yg akan mngikut suruhanNya dan mnggalkan laranganNya....Walaupun lmbt doa anda itu dierkenankan, in shaa Allah lmbt laun doa anda akn dimkbulkan Allah s.w.t....Lmbt doa kita dimkbulkan kerana Allah mngampuni dosa2 kita yg lalu....tengok syangnya Allah pada kita.....jadi mulakan azam baru...





AYUH LAKUKAN PERUBAHAN



Akhir kata daripada saya, mohon maaf kepada semua shbt saya sekiranya diri sya khilaf melakukan kesilapan kepada semua  sesungguhnya sya hnya hmba Allah yg byk mlakukan kesilapan..moga bingkisan kali ini memberi semngat bru kpada anda semua shbt2 yg dimliakan kerana Allah s.w.t..... in shaa Allah..... Azam itu mudah bkn beban..jdi kita muhasabah diri serta renung2kan kita di tahap mana sebelum...Moga Allah mmberkati anda semua....Amin...



FAHAMILAH.....

ALHAMDULILLAH
TO BE CONTINUED
IN SHAA ALLAH......


ASSALAMUALAIKUM



Tuesday, 25 December 2012

BELAJAR KERANA ALLAH S.W.T

BELAJAR KERANA ALLAH S.W.T ( 26 /12 / 2012 )





Assalamualaikum w.b.t......

Anda semua chat? Alhmdulillah ari yg ckup indah ni dapt kita berkongsi lg ilmu....Moga semua shbt saya chat iman.kesihatan serta rohani & jasmani.... Sama2 kita berusaha ke arah yg lbh baik lgi pada hari ini...

IN SHAA ALLAH..... :)



Shbt2 sya yg dimuliakan kerana Allah ari ni mari kita bncang tentang isu yg ckup menarik bt sya.... Setahu sya shbt2 sya yg ada yg slalu mgikuti blog sya ni, anda semua berada dalam      " STUDY WEEK " bukan??  ha....alng2 study week ni, sya nk tnya,cmna preparation shbt2 semua??? dah sedia ke nk hadapi exam??? hehe...kalau jwpan anda YA, alhamdulillah...kalau jwpan anda blum bersedia, jgn bmbg, slagi ada masa slgi itu kita harus berjuang.....sbb dalam hidup kita,shbt semua minat DUIT kn??? Mesti ada yg tertnya- tnya apa kaitan DUIT dgn apa yg sya bicara sbntar tdi bukan? hehe....Meh cni sya nk cter..... utk berjya dlm hidup,di dunia dan di akhirt, kita perlu pegang kpd DUIT...4 perkara utama itu perlu kita bwa dalam kehidupan kita...nk tahu apa itu DUIT yg sya mksdkan ???? DUIT adalah :


D- DOA
U- USAHA
I- ISTIQAMAH @ IKHTIAR
T- TAWAKAL


D.U.I.T


FOKUS & USAHA


Jadi shbt2 sekalian mari kita sma2 muhasabah dri...dalam belajar ilmu dunia yg dituntut, kita jga perlu mendapat kerelaan hati serta keredhaan Allah s.w.t..... kerana dgn redhanya kita dapat fahami ilmu yg dipelajari.... Tajuk ari ni adalah marilah kita BELAJAR KERANA ALLAH........ sebagai seorng student sya ckup fhm ada dalam kalangan kita tertekan dgn sbjek yg dibawa...sebagai cntohnya,dlm kalangn kita pasti tertekan jika ada antra shbt kita dah hbs ulngkaji sdgkan kita bru nk mla.... Benarkan?? ada juga antara kita study sampi kdng2 terlpa mnunaikan perkara yg wajib....alasannya,ala xsmpat la.....exam ni nk tntukan aku ggal@ cemerlang...rkun islam kadang2 kita abaikan....tapi sejauh mana kita belajar,setinggi mna ilmu yg kita ada,jika Allah izin maka terhasillah ilmu yg dipelajari...Jika Allah xizin maka ilmu yg kita pelajari tiada gunanya.... jadi AYUH shbt2 sya kita bergerak ke arah kebaikan..kita study kerana Allah...kerana stiap ilmu yg kita dapat dtgnya dri izin serta ilmu dri Allah yg MAHA ESA.....Jika hari ini kita gagal,xbermkna slama2nya kita gagal,kerana bagi sya org yg gagal adalah org yg bertuah kerana disebalik kegagalannya,dia berusaha untuk mncri kelemhn dri serta mmperbetul kesilapan yg ada...tpi jika kita xpernah gagal kita xkn dpat rasa kemanisan kejayaan....tuntut ilmu itu perlu..tapi jgn kita tersasar shngga kita lpa Allah....ingat 2 shbt2 sekalian... hayati mksd2 di bwh :



BELAJAR KERANA ALLAH


INGAT TU.....:)


PERBAHARUI NIAT


Penghijrahana serta nawaitu kita sebagai seorng pelajar itu penting untuk mnjamin kejayaan kita di dunia & di akhirt....Jika ari ni kita dah ptus asa dgn apa yg kita lakukan, mari sma2 kita perbaharui niat kita...ingat tujuan kita belajar utk apa....ingat dgn ilmu yg kita pelajari apa yg kita dapat....ingat juga ilmu ini satu tuntutan dan sebaik-baik tuntutan adalah mndambakan diri mncri redha Allah sebabnya tanggungjawab kita sekarng adlah belajar dan trus bljar.... Kita hru berjuang, itulah dinmakan jihad dlm belajar.... Sya percya jika shbt2 belajar,apabila saudara / saudari bka je bku dgn kalimah yg indah2 mmuji Allah yg Esa serta rasul junjungan, nescaya keberkatan ilmu tu saudari / saudari akan dapat...Percyalah....Jika shbt2 gagal skalipun slepas berusha sya yakin anda semua tidak akan sedih sbbnya anda telah berjuang.... Dan hasil dri perjuagn tersebut adalah perasan redha... Ingt juga,jika kita @ shbt2 kita ggal bkn kerana dia xpndai @ mlas....tapi kerana Allah ingin mnguji sifat redhanya.... Jika kita @ shbt2 kita berjaya bkn kerana dia pndai tetapi dia telah mndapat imbhnnya... mngkin jga dia pernah gagal sblm ni....Jadi berprngsngka baik itu adlah tngugjwb kita sebgai muslim sejati....Stiap yg berlaku ada hkmahnya & sebaik-baik hkmah adlah hkmah yg telah ditetapkan oleh Allah s.w.t..... 


PILIHLAH YG TERBAIK


SINARILAH HATI KAMI DGN PETUNJUKMU

Belajar jgn lpa bnda yg wjib....kalau ari ni kita berusaha kuat utk hadapi exam dunia,adkah kita mlakukan perkra yg sma utk mnghadapi exam akhirt??? Fkir2kan serta renung2kan shbt2 yg sya sygi kerana Allah.. Jika ari ni kita bersedia dan dapat mnjawab soaln peperiksaan,adakah kita bersedia utk mnjwb soalan peperiksaan dri malaikat yg mnyoal kita dlm kubur nnti?? Jika ari ni kita tersngat sdih dgn kegagalan kita di dunia,adakah perasaan yg sma dtg jika kita gagal mmhami ilmu akhirt??? Kedua-duanya sma penting untuk mnjmin kejayaan dunia & akhirt...In shaa Allah,jika anda tidak lpakan akhirt, mka kjayaan dunia akn mngiringi anda...mngkin anda bkn pelajar cmerlang tapi cukuplah skdar anda berjya mncpai apa yg diimpikan dalam hidup...ingat bkn populariti yg dikejar, tapi kerdhaan Ilahi yg dicari...... berpegang pada paksi ini in shaa Allah kejayaan mngiringi anda semua... Sma2 kita muhasabah dri, ilmu yg dipelajari hndklah kta sertakan dgn niat kerana Allah....in shaa Allah kejayaan pasti mnghmpiri... Jika anda rsa hndk pts asa tunaikan solat sunat,in shaa Allah hti anda akn tenang & damai...Percyalah & slmt beramal...:)


HAYATI AYAT DI ATAS


CARILAH REDHA ALLAH



Orang CEMERLANG menunjukkan HASIL....
Orang yg GAGAL memberi ALASAN


ILMU....

Sampai di sini coretan sya pada kali ini..kepada semua shbt2 sya selamt berstudy week dan slmt menempuh peperiksaan dalam program ijazah semester 1 .... Sya doakan kejayaan shbt2 di dunia & di akhirt...Moga Allah mmudahkan urusan kita dan sya berharap kita semua dapt mnjadi mnusia yg bergna pada keluarga, masyrkat & negara..in shaa Allah dgn izinNya.... selmt berjaya semua...

ALHAMDULILLAH
<<<ASSALAMUALAIKUM>>>

TO BE CONTINUED
IN SHAA ALLAH



Sunday, 23 December 2012

MENCARI REDHA ILAHI

MENCARI REDHA ILAHI ( 24 / 12 / 2012 )

Bismillahirahmanirahim.........
Assalamualaikum w.b.t buat semua shbt2 saya,

Alhamdulillah sya pnjatkan syukur  kepada Allah s.w.t dengan izin-Nya sya dpt menulis lagi pada ari ini.... Sahabt2 semua apa khbr?? Sihat semuanya?? Saya doakan semua berada dlm keadaan chat serta hidup diberkati Allah s.w.t.... In Shaa Allah.... Sma2 kita doa deh...di sampng tu, pahala kita dapat, kberkatan juga kita dapat..... Mudah2an Allah perkenankan semuanya...Amin... Kita semua sedia mklum selaku hmba Allah yg kerdil, kita hnya merancang dan ingatlah shbt2 semua, sebaik- baik perancngan kita, perancangan Allah adalah sebaik-baiknya.... Jadi peganglah pada paksi itu,nescaya hidupmu akan aman & tenang..... Dah byk mukadimahnya, jadi ari ni tjuk yg akan sya bwakan bersesuaian dgn tema blog sya iaitu 
" MENCARI REDHA ILAHI "..................................



Saya terpnggil mlm ni utk berbicara tentang bagaimana kita perlu mncri redha Ilahi dlm kehidupan seharian kita..... Sahbt2 yg sya syg kerana Allah, ibarat hujan yg trun mmbasahi bumi,begitulah dapat sya gmbrkan diri kita.... hujan yg trun sebenarnya mmbwa seribu rahmat kepada bumi,alangkah indahnya hujan itu....Hujan mmbuatkan tnman mnjadi segar serta Allah mmberi pluang kpada kita utk beribadat kepadaNya kerana doa yg mustajab adalah apabila kita berdoa pada waktu hujan yg lebat.... Gambaran itu jelas mngambarkan bhwa hujan mmbwa rahmat yg sangat indah yg xdpt kita gmbrkan dgn kata2.... Begitu juga dgn diri kita... Allah trunkan kita kt mka bmi adalah sebaik-baik makhluk....Lihat betapa tinggi rahmat Allah kpd kita....betapa  SAYANG Allah pada hmbaNya yg bernama mnusia.... Tapi persoalan sya sejauh mna kita mlahirkan rasa cinta kita pada Allah??? Cukupkah apa yg kita lakukan?? Ingat Allah sentiasa mmerhati gerak-geri anda...... Shbt2 yg sya sygi kerana Allah, sesungguhnya Allah itu MAHA ADIL lagi MAHA PENYAYANG....sejauh mana dosa kita pada Allah,jika TAUBAT kita lakukan, in shaa Allah keampunan Allah mengiringi kamu...tengok Allah xpernah berdendam dgn kita...Tapi knp kita lalai & leka dgn nikmat dunia??? Jadi kita sma2 muhasabah diri,mna yg kurang kita lengkapkan utk jadi lbh baik dri apa yg kita ada skrg.....





SESUNGGUHNYA ALLAH ITU MAHA PENGAMPUN


Sahabt2 yg sya muliakan kerana Allah,

Mari kita renung sejenak, jika kasih kita pada hari ini kita tujukan pada seorang insan yg bergelar MANUSIA, sejauh mna cinta itu akan di bwa??? Anda diberi dua pilihan jika anda mengejar cinta mnusia... Pertama anda rebah dgn bersulamkan dosa.... Kedua, anda hilang arah & tidak tng dlm mnhadapi kehidupan seharian...kedua-duanya tidak mmberi manfaat kpd anda.....Jadi mgpa kita nk bebankan jiwa dan perasaan kita dgn perkra remeh ini ??? Ingat cinta manusia juga akan buat anda rebah & tersasar di jalan ALLAH.... Pilihlah utk mncintai Allah & Rasulullulah s.a.w.....kerana hidup anda pasti tenang di situ...Satu perasaan yg Allah bg kita rsa yg mna org lain xdpt merasainya...Jika anda berpaksikan Allah,in shaa Allah gnjaran yg besar pasti menanti... Anda akn diberi jodoh yg SOLEH & SOLEHAH serta ank2 yg SOLEH & SOLEHAH...in shaa Allah dgn izinNYA...xnk ke shbt2 smua?? Ingat, cinta boleh buat anda tersasar, dgn cinta juga boleh mmbuat anda rasa damai.... mmbwa mksud yg sma tapi berbeza pndgn...Jika anda mmilih cinta manusia,anda akn tersasar..tapi jika anda mmilih cinta Allah,hidup anda akn aman & tenteram..... Saya hnya mmberi pndgn sya,,,,jika pndgn anda jauh lbih baik drpd sya,maafkan sya...Krna kita semua berhak utk berbicara...Tapi cara utk kita berbicara mngkin berbeza...Tapi sya bwa dgn cara sya....Cukuplah shbt2 mnghayati..jika salah mohon semua memberitahu diri ini.... Ingat, xda istilah " AKU XLEH HIDUP TANPA DIA" ,          " AKU XLEH LUPAKAN DIA "@ " EX AKU STILL BERMAIN2 DI FIKIRAN AKU SAMPAI KDNG2 BT AKU JADI SAKIT MEMIKRKANNYA " ...... Come On shbt2 semua...be rasional.....mybe ada yg kta kita low minded sbb ketinggalan byk perkra dlm dunia..tpi kita perlu tahu lbih baik kita digelar ketinggalan dalam dunia kerana sekurang2nya kita tahu mmbezakan yg mna phala yg mna dosa..... Jadi ingat, mnusia xmnjamin anda ke syurga, mnusia juga xmnjmin anda bhgia.... Bersama2lah kita MENCARI REDHA ILAHI kerana dgn mngenali Allah,hidup kita tenang.... Dgn mngenali Allah juga hidup kita diberkati..... Dgn mengenali Allah kita dapt mngenali mana yg baik dan mna yg bruk...mna pahala mana dosa...Dgn mengenali Allah juga kita mndapt keberkatan di dunia & di akhrt..Jadi ayuh kita bergerak mncri keredhaan hakiki...Sya percya anda semua akn mrasai kebahagiaan yg dinanti2kan pada masa hdpn jika anda berpegang pada paksi Allah...... In shaa Allah..... Ingat kita xleh hidup tnpa izin Allah, kita juga xleh lupakan Allah kerana semuanya atas Izin Allah yg BerKUASA..... Di saat anda kusut dgn masalah ingat Allah ada utk mmbntu shbt2 mnyelesaikan masalah yg shbt2 hadapi..... Betapa pentingnya Allah dalam hidup kita...tanpa Allah kita tidak akan peroleh kesempurnaan dalam hidup...tapi tnpa cinta mnusia kita masih boleh hidup.... Jadi fikir2kan & renung2kan shbt2 yg sya muliakan kerana Allah.... sya hnya mnasihti shbt2 yg ada...mnsihati anda juga mmbuatkan sya mngigati diri sya sendiri...... jadi apa yg kurang sya mhon maaf..... Jika ada ketidakpuasan hati anda bleh usulkan pada sya ye shbt2.... sya tekankan lagi di sini bhawa  MENCARI REDHA ILAHI itu amat penting.....Sama2 kita muhasabah diri...mana yg xbaik kita sama2 perbaiki.... In shaa Allah..... :)


 MENCARI REDHA ILAHI



BERDOALAH



SINARILAH HATI KAMI DENGAN PETUNJUKMU



HALAL ITU YANG TERBAIK


BERSANGKA BAIKLAH KALIAN


DEMI AGAMAKU

Akhir kata daripada saya, kadang-kadang Allah mnghadirkan orng yg salah buat kamu,kerana Allah ingin kamu belajar daripad kesilapan lalu sebab Allah dah sediakan sesuatu yg sngt indah dalam kehidupan kamu bersama org yg betul pada masa yg betul.... Jadi wait for ur IMAM & MAKMUM..kerana semuanya rahsia Allah..... Sampai cni shja cretan sya mlm ni...Mna yg kurng mhn maaf ye semua.... Salam Ukhwah Fillah....

<<<<ALHAMDULILLAH>>>>>

TO BE CONTINUED
IN SHAA ALLAH

ASSALAMUALAIKUM











Saturday, 22 December 2012

UJIAN ALLAH S.W.T

UJIAN ALLAH S.W.T ( 22 / 12 / 2012 )

Bismillahirahmanirahim.........
 Assalamualaikum w.b.t buat semua shbt2 sya yg disyngi kerana Allah....




Alhamdulillah dengan kekuatan yang ada akhirnya blog ini dapat ditulis lgi pada hari ini........
Mesti shbt2 tertnya- tanya apa tjuk yang akan sya bwakan pada ari ini... " UJIAN ALLAH S.W.T "......
Itulah tjuk yg bkal sya kongsi buat semua saudara / saudari pada ari ni...... 
Cukup ringkas tjuknya....tapi terselit seribu satu mksud yg tersirat jika kita lihat dari mata hti kita...
Sebelum kita berganjak dgn lbh lnjut lgi dengan tjuk pada hari ni, mari kita muhasabah diri & renung sejenak.... Sejauh mana usaha kita pada hari untuk mndapat CINTA ALLAH ??? Adakah cukup amalan kita pada ari ni utk mnlg kita menampung segala kekurangan kita pada masa depan ??? Apa itu ujian Allah yang shbt2 semua fahami ?? Saya percya stiap antra kita pernah diuji dengan pelbagai ujian sehingga kita sering mengeluh " MENGAPA AKU YANG DIPILIH , KNP BKN ORG LAIN ??? ".... Saya percya stiap dripada kita x lari dri mengeluh sedemikian rupa.... Jika anggapan sya salah, maafkan saya kerana sya hnya hmba Allah yg xsempurna.msh mncri kesempurnaan dan trus mncri... Saya juga bukan berpura-pura mnjadi muslimah sejati.. sebab hadirnya saya pada ari ni utk mmbtulkan diri sya serta mnambah ilmu agama yang dah jauh sya ketinggalan.. Mohon semua shbt beri tunjuk ajar jika sya salah..kerana sya bkn mnusia yg sempurna...... Ingat shbt2 yg disyangi, sya ingin mengingati sesama kita, bkn sya mencabar sesiapa,bkn juga mmftnah shbt2..seperti yg sya bicara sbntar tdi, sya hnya ingin mengingati sesama kita, " Allah tidak akan menguji seseorng itu melebihi kemampuannya ", kita perlu tahu stiap hmba Allah yg diuji adalah seorng yg sngt2 beruntung, kerana antra rmai hmba Allah yang ada kita yg diuji Allah...betapa hbtnya Cinta Allah kepada hmbaNya....kita diuji bkn kerana lemah iman kita..tapi kta diuji kerana Allah ingin mlihat bgaimana cara kita mnghadapi ujian yg Allah hadirkan....semakin jauh kita dgn Allah @ semakin dekat kita dgn Allahfikir2kan & renungkan shbt2 sya,,,tepuk dada tnya iman...Jadi shbt2 yg saya syngi kerana Allah, hti sya terdetik seketika, sya pernah mmbca sebuah novel " JALAN JAUH KE KAMPUS " karya Ida Rizyani Tahir sebuah kisah kehidupan betapa seseorang yg nk berjaya dan mhukan kejayaan yg diredhai oleh Allah di dunia & di akhirat, akan terselit seribu stu pengorbanan yg amat perit utk kita hadapi.....sebab tu shbt2 kna ingt, stiap keperitan yg dilalui, Allah dah sediakan kita satu kemanisan yg sngt2 indah..yg kita xleh gmbrkan dgn ungkapan kata2....betapa manisnya UJIAN ALLAH....jadi jgn kita anggap ujian itu sebagai satu perkara rumit,tpi anggaplah sebagai satu perkra yg mnis kerana bila kita diuji, seluruh kekuatan fizikal,mental & rohani kita juga turut diuji....Contoh terbaik adlah kegagalan kita dalam peperiksaan...pasti kita akan berfikir, " Nape aku yg byk bca,byk usaha,byk bt latihan tapi hakikatnya, org yg xusha sngt pun,xbt lthn pun,dia berjaya.....Nape bkn aku??? Nape dia ??? " benarkan shbt2?? Jika sya pernah merasai perasaan yg sedemikian,sya ykin antara kalian juga asti merasai perkra yg sama.... Tapi perlu di INGAT shbt2 yg sya muliakan kerana Allah... Sya bkn bijak pndai... sya cma mgemukakan pndapat sya, kita ptut bersa kcwa jika kita gagal mengimbangi DUNIA & AKHIRT...kedua2nya perlu selaras....Jika kita gagal dalm pelajaran, xbermkna kita gagal selma2nya....Kita ptt berasa kcwa jika kita xdpt berjaya dgn ilmu Akhirat..kerana di sana tempat kita yg abadi...di dunia yg fana kita diuji dgn pelbagai rintangan tapi hadapilah dgn tenang kerana sya percya seiring dgn itu kita akan berjya di dunia dan di akhirt,,,dgn syart kita harus ikhlas& istiqomah dlm mnghadapinya.... 


Renungkan kta2 dibwah :




Betapa hbtnya cinta Allah pada hmbanya...Jadi lhirlah rsa cinta kita pada Allah...in shaa Allah kekal abadi....ingat setiap perkra baik yg kita nk buat, akn terselit seribu stu keperitan.... byk tohmahan keji dri keadaan sekeliling... biasa la shbt2 yg di sygi krana Allah, bnda baik ini selalu dianggap kolot,tpi ingt Allah xpernh mmndng kolot pda hmbanNya yg bt kebaikan...semua dianggap mulia...jadi jgn anda rebah di saat anda diuji dgn ujian yg sebegitu hbt kerana Allah thu apa yg lbh baik buat shbt2 semua... Jadilah hadapilah dgn tng dan tabah..Ingat Rasululullah s.a.w lbih hbt ujiannya dalm berdakwah dan mnyebarkan ISLAM.... xkn kita ujian yg kcil ini kita dah nk mngalah?? Jadi tnmkan azam dan kuatkan iman untk mnghadapi ujian Allah ye shbt2 semua....Allah sentiasa bersma kamu...:)



PERCAYA PADA KUASA ALLAH..... :)


FAHAMILAH SAHBT2 SEMUA.......


REMIND THAT !!!!


ISTIQOMAHLAH KAMU DI JALAN ALLAH


JANGAN PERNAH LETIH UTK BUAT KEBAIKAN



JANGAN KITA TERGOLONG DALAM ORG YG GAGAL




HIDUP UMPAMA PERJUAGAN

Jadi sya harap shbt2 semua mmhami apa yg saya ktakan..apa yg salah sya mhn maaf drpd semua...mna yg salah sya mhon tnjuk ajar ye...sampai di sini coretan saya pada ari ni.... Semoga semua antra kamu mndapt kebaikan dengan sebnyak2nya....in shaa Allah....



To Be Continued
In Shaa Allah.....


ALHAMDULILLAH SELESAI SUDAH.
ASSALAMUALAIKUM.


Saturday, 15 December 2012

AYUH BERGERAK KE ARAH KEBAIKAN

AYUH BERGERAK KE ARAH KEBAIKAN ( 16 /12 /2012 )

BISMILLAHIRAHMANIRAHIM............ASSALAMUALAIKUM W.B.T, bt smua shbt2 yg sya muliakan......


Alhamdulillah bertemu lagi kita semua pada hari ini.....Apa khbr iman shbt2 semua?? Sya doakan smoga ari ni iman kita semua bertambah chat dan kuat untuk mnghadapi segala ujian yg Allah datangkan kepada kita....IN SHAA ALLAH dengan izin Allah......Ingtlah di saat kita rebah ats sgala ujian yg kita hadapi, Allah ada untuk bntu kita...Allah bkn sngaja ingin mnguji kita, tapi Allah menguji kita untuk menilai sejauh mana kita berusaha dan bagaimana cara kita lakukan untuk mnghadapi ujian yg telah Allah hadirkan bt kita... ALLAH xkn uji kita melebihi kemampuan diri kita..Ingat 2 shbt2 yg sya kasihi kerana ALLAH.... Org yg diuji oleh Allah ptt bersyukur kerana xsmua mndpt kelebhan diuji dgn ujian yg dihadapi..... Banyak plak sya berceloteh kt cni...hehehehe.. Jadi macm biasa shbt2 sya. Ari ni tjuk yg akan kita usulkan adalah " AYUH BERGERAK KE ARAH KEBAIKAN "...... Sya hnya hmba Allah yg byk kekurangannya, hadir bt smua shbt2 sya utk kita sma2 mnyeru agar smua shbt2 yg ada kita bergerak ke arah mlakukan kebaikan......bkn populariti yg dicari tapi ilmu Allah yg sya nk kita semua kejar.... Bkn susah nk bt baik shbt2 , tapi sngt sng utk kita lakukan kejahatan...dua2 mmbwa mksd yg sma bkn?? Tepuk dada tnya hti yg mne satu mnjadi pilihan... KEBAIKAN @ KEBURUKAN ??? Jadi kita reset niat perbtulkan nawaitu yg ada agr kita dpt bersma-sma mngejar kebaikan yg ada di dunia ni.... Susah ke nk bt baik shbt2??? Cuba kita fhmi konsep kebaikan.... Nak ajak org bt baik ni senang je shbt2...nk phala x?? Nk dpt phala pun sng.... Btul x shbt2 sya?? Mesti ada yg tertnya2 tntg apa mksd yg tersirat yg cbe sya smpaikan.... COME ON  smua...jgn kita asyik teetumpu pada stu sudut...cba bla kita ber " FACEBOOK ", kita letakkan doa,kta2 nsihat @ape2 je yg berkaitan tentang peringtan dunia dan akhirt... Sya nk shbt2 renung2kan.... Kalau xde yg LIKE atau COMMENT itu tidak mngapa....sperti yg sya ckp tadi bkn populariti yg dicri...tapi ilmu Allah yg dikejar....mngkin ada antara hmba2 Allah di luar sna mmikir apa yg kita lakukan itu adalah kolot...Tapi ingat Allah x mnganggap kita kolot dalam mnyebar kebaikan....Sya percya seramai mna yg mmbca status anda, yg terbuka pintu htinya untuk berubah @ tersdr dgn klmhn dri mreka dlm mlayri arus kemodenan dunia, slagi itulah phala adalah gnjaran bt kamu....IN SHAA ALLAH.... Jadi jgn letak status yg mngarut kerana stiap status yg anda postkan xsmua yg mmuji...ada jgk yg mgeji.......Shbt2 semua, ayuh kita pilih phala dan elak mlakukan dosa...kita sngt khilaf dalm mlyri dunia yg fana ini...smua antara kita khilaf mlakukan dosa..tapi xslh utk kita berusaha utk mngelakkan dri mlakukn dosa..Moga Allah mmberkati niat kita semua....jadi kalau kita xpuas hti dgn apa2 yg berlaku di sekeliling kita,ingtlah kita ada Allah....sesulit mana keadaan@ masalah kita,xda yg lbih berkuasa yg dpt mmbntu kita kcuali Allah yg Esa...So, kita berpeganglah pada  AL-QURAN & AS- SUNNAH dlm mlyari kehidupan seharian, nescya hidup kalian mndpt kbrktan drpd Allah s.w.t...:)


JANGAN JADIKAN ALASAN UTK KITA MELAKUKAN KEBAIKAN


SAMPAIKAH KITA DI TAHAP INI ?????


<<INGAT SAHABAT2 YANG DISAYANGI KERANA ALLAH>>


IN SHAA ALLAH..... :)


Alhamdulillah sempurna sudah tnggugjawab sya pada hari..... Apa yg sya hrapkan adlah perubahan bt dri kita smua dalam mengejar kebaikan yg Allah hdirkan dalam bmi Allah ini...Jadi JOM KITA BUAT BAIK.....sampai di sni shja sya tulis pada hari ini....ingatlah dalam mngejar ilmu Allah,kita perlu sdar byk kekurangn yg kita ada dan kita hnya perlu berdoa agar sgala perkara yg kita lakukan diberkati Allah yg Esa....mudah2an.... AMIN..... Jadi jmpa lgi di stu ruang dan stu waktu yg Allah izinkan utk sya mnulis lgi,... IN SHAA ALLAH...mne yg terkurang mnta shbt2 tgur ye..:)


AMPUNI HAMBA YA ALLAH.... HAMBA HNYA MNJALANKAN TNGUNGJAWAB HMBA SBAGAI SEORNG HAMBA DAN MYEBARKAN ILMU YG ENGKAU REDHAI...
IN SHAA ALLAH....



<<ALHAMDULILLAH>>
- TO BE CONTINUED -
IN SHAA ALLAH

TAUBAT HAMBA


TAUBAT HAMBA ( 15 / 12 / 2012 )


BISMILLAHIRAHMANIRAHIM.....  Dengn lafaz yg mulia, ingin sya mlakan coretan dalm blog sya ini....

ASSALAMUALAKUM w.b.t buat semua shbt2 yg sya kasihi kerana Allah....

Sebelum madah bicara sya mulakan, saya rasa tidak terlmbt lagi untuk sya ucapkan SALAM 1 SAFAR....
SUBHANALLAH betapa agung dan besar anugerah ILAHI kerana kita dapat bernafas dan merasai nikmat Allah Yang Esa pada hari ini... ALHAMDULILLAH....segala puji2an bg Allah dan Rasul junjungan..... :)

Hari ni sya ingin mnyentuh tentang TAUBAT HAMBA...... betapa perlunya taubat dalam kehidupan seharian kita kerana pengakhiran kita adalah detik kematian...... Shbt2 yg sya muliakan , cba kita hyti mksd ayt di bwh.... :)




Saya ingin shbt2 renung bersama.....betapa byk dosa kita pada hari ini??? Layakkah kita ke JANNAH ALLAH yg indah lagi mulia??? Dengan sikap kita yg leka dan lalai dlm mlyari khidupan sbgai seorg Islam yg byk kekurangan....... Siapa antara kita yg mngatakan dirinya adalah sempurna??? Renungkan shbt2 yg disayangi,.... Jika nyawa kita Allah ambil pada ari ni,sudah bersediakah kita???? Ya ALLAH betapa khilafnya kita hamba Allah yg byk kekurangannya,.... Mnitis plak air mta ni saat blog ni ditulis....Betapa berdosanya dri ini pada Allah yg Esa.... Jadi  AYUH  shbt2 yg sya syngi kerana Allah, kita beri ruang dan peluang pada diri kita dlam masa xlbih dari stengah jam...Cuma 10 minit je.,.....xlama pun...kita lakukan solat taubat pada Allah yg Esa...jika dosa kita Allah ampunkan, IN SHAA ALLAH sgala urusan kita di dunia Allah permudahkan.... Ingat segala yg kita lakukan , hubngan kita dgn Allah jgn ssekali dilpakan..Jika kita pelihara hbgn kita dgn Allah,mka Allah akn mmberi kemanisan yg tidak pernh kita rasai....Jadi berhjrahlah kita utk mnetap di JANNAH ALLAH ...mudah2an Allah permudahkan.....Hayatilah lirik lagu TAUBAT SEORANG HAMBA......astagfirullahalzim...ampunkan dosa2 hmba YA ALLAH.....Terimalah TAUBAT hmba YA ALLAH...ingtlah shbt2 yg disygi,pengakhiran bg stiap mkluk yg bernyawa adalah detik kematian....Bersediakah kita mnghadapi kematian yg kita xtahu bila bkl mnghadapinya....bersma-sma kita muhasabah diri,btulkan niat untuk kita sma2 bersedia mnghadapi hukum dunia dgn sgala kelengkapan rohani& ilmu Allah yg lengkap untuk mnghadapi detik2 terakhir kita sebagai hmba Allah iaitu KEMATIAN  sebelum kita dibngkitkan semula di Padang Mashyar.....Jadi belum terlambt untuk kita BERTAUBAT...ayuh kita mhon keampunan kepada Allah.....Sesungguhnya Allah itu MAHA PENGAMPUN LAGI MAHA PENYAYANG..... 



AMPUNI HAMBA YA ALLAH


MOHONLAH KITA PADA YANG ESA






HAYATILAH BETAPA INDAHNYA KEHIDUPAN DUNIA...... TAPI PERSOALANNYA BAGAIMANAKAH KEHIDUPAN SELEPAS MATI???? 



RENUNG2KAN SAHABAT SYA YG DIMULIAKAN.....
Saya rasa smpai di sini shja coretan sya pda mlm ini....Smoga kita mndapat taufik dah hidayah drpd ALLAH yg ESA..... Sya mnta dri dlu ye smua... ALHAMDULILLAH.....

<<<<TO BE CONTINUED...... IN SHAA ALLAH>>>> :)

Wednesday, 12 December 2012

Islam Itu Indah

Islam Itu Indah Dan Mudah ( 13 /12/ 2012 )

Assalamualaikum..... Salam sejahtera semua... Apa khbr iman anda ari ni??? Chat??? Dah bagi santapan rohani??? Pejam celik pejam celik dah  terlalu jauh msa berlalu..Slama itu juga byk perkara yg tlah aku lalui....hehe....Shbt2 yg dirndui kerana Allah...maaf la dah lma sngt xmnulis....mklum la exam aku bru je lpas...mnggu dpn ada 2 lgi exam sblm final.... Aku harap smua dapt doakan kejayaan aku dunia dan akhirt...Sebenarnya, i have no idea what i want to write today...tapi.... aku tertarik dgn ungkapan Islam Itu Indah Dan Mudah......Benarkah??? Sejauh mana penghayatn shbt2 smua??? Islam sngtlah indah...lgi indah kita lhir2 je dah islam....tpi sayang...nma je islam kita ni....kadang2 peraturan Allah kita ttap buat...COME ON shbt.... Jom bgn utk tgkkan syiar Islam yg mkin goyah ni..... Wlaupun ilmu kita kurang dalm agama,xsemestinya kita xleh berdkwah....Kata Islam mudah.. Islam xpernh ltkkan syrt bg sesiapa yg ada niat utk mlakukan perubhan ke arah kebaikan malah mkin digalakkan pada ssiapa yg nk bt baik...Jadi kita sebagai Islam ptt berbngga dgn apa yg kita ada..... Xgitu??/ Jgn la stress2 bce blog aku ni....aku ni bg tau apa yg ptut..kalo korng rasa aku salah korng tgur la aku sbb skrg aku pun dlm proses belajar..:)

 AYUH..... ari ni sya nk kongsi satu perkara yg kita terlpas pndng....jdi kita muhasabah diri kita dan renung2kan..... ini semua berlaku dalam kalangan kita...cbe shbt2 renung2kan...inilah lumrah dunia akhir zaman apabila org yg nk lakukan kebaikan dan perubahan dipinggirkan sdngkan org yg ingin mngejar dnia dimulia2kan.....Jika 10 org antara kita mnyokong ape yg tdk ptut dilakukan,ne
scaya Islam kita bkal goyah....Cbe shbt2 renung2kn jgk, jika sorng antra shbt kita ingin berubah ke arah kebaikan tapi semua org tidak mmbntunya,ape yg akan berlaku??? Pasti niatnya terbantut kan>???/ Kita slalu ckp Islam itu mudah....Tapi sejauh mna pnghytan kita??? Jadi shbt2 yg sya syngi krna Allah,mri kita lengkap mlengkapi antara stu sma lain dgn ilmu Allah....Mne yg xelok kita tgur,mne yg baik kita usha ke arah yg lbh baik...Jadi itulah penghijrahan yg dicri......Sekadar pengkongsian...mne yg kurang maafkan sya...


~peringatan untuk diri sendiri ~





Ok sampai cni je aku tlis ari ni....sbb ptg ni ada kelas plak...Aku mhon maaf jika ada terkasar bhsa atau da terslaah tutur kata...

TO BE CONTINUED..... IN SHAA ALLAH...:)


<<<ASSALAMUALAIKUM>>>